Mieskin oli muuten mukana. Rakkautta, rallia ja retriittiä, viikonloppu miehen makuun... ;-)
Retriitissä kaikki ovat tietenkin omissa huoneissaan, sillä idea on lepo, rauhoittuminen ja hiljaisuus. Puhumattomuus on ihanaa herkkua (varsinkin näin puhetyöläisestä). Aistit ja ajatukset aktivoituvat.
Tämän kertainen retriitti oli minulle siitä erilainen että osallistujina oli myös tuttuja ihmisiä. Se tuntui hyvältä: sanaton yhteys ja siunaavat ajatukset toista kohtaan. Retriitti oli osa oikeaa elämää eikä siitä erillinen lokero.
Pidin tästä retriistä, sillä ohjelmaa ei ollut liikaa. Joissain retriiteissä tulee melkein stressi liian tihein pidettävistä hartaushetkistä. Nyt rytmi oli hyvä ja osallistuinkin kaikkiin rukoushetkiin, sillä koin ne antoisina.
Tässä retriitissä minua miellytti myös se ettei esillä ollut ikoneita. Ymmärrän hyvin että monille ne ovat hartauselämässä merkityksellisiä, mutta täytyy myöntää että minulle henkilökohtaisesti ne ovat häiritseviä. Jos menisin ortodoksiseen tai katoliseen retriittiin olisivat ne luonnollinen osa ympäristöä, mutta luterilaisissa retriiteissä ne tuntuvat oudoilta. Hiljentymistäni ja keskittymistäni Jumalaan häiritsevät kuvat toisista ihmisistä kynttilöiden ympäröiminä merkittävillä paikoilla.. Ne tulevat tielle, esteeksi. Siispä nyt iloitsin että tätä häiriötä hiljentymiselleni ei ollut.
Eläkkeellä olevan sairaalapastori Anja Toivolan tapa vetää retriittiä on yksinkertainen ja kiinni elämässä. Olemme yhdessä yksin omin ajatuksinemme. Se riittää. Kuuntelemme itseämme ja Jumalaa. Rukoilemmekin, mutta eivät ne rukoukset välttämättä niin ihmeen hurskaita retriitissäkään ole.
Toivolan teksti- ja virsivalinnat ja kommentit käsittelivät ihan oikeata elämää, syntiä ja armoa, luottamusta Jumalaan. Kirjoitin muistiin tekstit ja virret ja lueskelin niitä sitten vielä itsekseni. Se osoittautui itselleni sopivaksi tavaksi. Sana, kielikuvat ja rukous alkoivat elämään.
Heti ensimmäisenä iltana nousi esiin retriittiteemani, jota maistelin koko viikonlopun ajan: "Herran tie on hyvä." (Psalmi 25:10) Se riittää, ei tarvitse haikailla muualle. Kaikki mitä tapahtuu ei tietenkään ole Jumalasta, mutta tilanteessa kuin tilanteessa on parempi valita "Herran tie" eli hänen valtakuntansa mukainen tapa toimia ja elää. Herran tie on hyvä, joten elä ja iloitse hyvyydestä joka sinun ympärilläsi on.
Viikonlopun valokuvia katsellessani huomasin, että tie-teema toistui niissäkin. Joten tässäpä teille pieni blogiretriitti teemana tie. Mitä nämä kuvat kertovat sinulle tiestä, jolla olet?
Toivolan teksti- ja virsivalinnat ja kommentit käsittelivät ihan oikeata elämää, syntiä ja armoa, luottamusta Jumalaan. Kirjoitin muistiin tekstit ja virret ja lueskelin niitä sitten vielä itsekseni. Se osoittautui itselleni sopivaksi tavaksi. Sana, kielikuvat ja rukous alkoivat elämään.
Heti ensimmäisenä iltana nousi esiin retriittiteemani, jota maistelin koko viikonlopun ajan: "Herran tie on hyvä." (Psalmi 25:10) Se riittää, ei tarvitse haikailla muualle. Kaikki mitä tapahtuu ei tietenkään ole Jumalasta, mutta tilanteessa kuin tilanteessa on parempi valita "Herran tie" eli hänen valtakuntansa mukainen tapa toimia ja elää. Herran tie on hyvä, joten elä ja iloitse hyvyydestä joka sinun ympärilläsi on.
Viikonlopun valokuvia katsellessani huomasin, että tie-teema toistui niissäkin. Joten tässäpä teille pieni blogiretriitti teemana tie. Mitä nämä kuvat kertovat sinulle tiestä, jolla olet?
Rautalampi. Maaliskuu 2007. / Rautalampi, Finland. March 2007.
4 kommenttia:
En ole tiennytkään että joissain luterilaisissa retriiteissä tms. edes olisi ikoneita esillä?
Itse pidän ikoneista ja ortodoksisuus kiehtoo; mummini on ortodoksi. Itse olen kuitenkin luterilainen ja jotenkin minusta ikoni kyllä sopii "idän" kirkon tummaan ja salaperäiseen tunnelmaan. Varmaan itsekin hämmästyisin jos vaikka tuossa Espoon Tuomiokirkossa olisikin yhtäkkiä ikoneita esillä...vaikka toisaalta...
Olen ollut kerran kolmen päivän hiljaisuuden retriitissä. Kokemus oli hyvä. Hiljaisuus yhdessä on erilaista kuin hiljaisuus yksin. Tässäkään retriitissä ei ollut ikoneita, mutta tiedän niitä käytettävän. Itsellenikin tietyt ikonit ovat tulleet tärkeiksi.
Tie-teema kiehtoo minuakin. Vanhastaan kristittyjä on kutusttu "tien kulkijoiksi" (ennen kristitty-nimitystä, joka oli alunperin haukkumanimi). Sinun kuvistasi koen tällä hetkellä omimmaksi alimmaisen kuvan. Tiessä on mutkia, jotka yllättävät. Liian kovassa vaudissa tulee toisinaan "oikaistua" pelolle, mutta jos maltan välillä hidastaa niin pysyn tiellä. Yhtä kaikki tie kuitenkin on minusta riippumatta. Pelloltakin on sinne mahdollista palata.
Tie voi olla melkein suora, mutta useimmiten kiero ja pitkä. Sen varrella ehtii kyllä kaikkea tapahtua eikä aina niin miellyttävää. Uskovan tie on yleensä kapea, kivinen ja aikaa vievä, mutta kyllä sen päässä se paras autuus varmaan koittaa, niin ainakin haluan uskoa.
Ikonit ovat kyllä minustakin taiteena ja historiallisesti kiinnostavia, monet hyvin kauniita ja puhutteleviakin, mutta ne eivät vain kuulu "hartauselämääni."
Kimmo ja Ari, kiitos kiehtovista tie-ajatuksista. Iloa ja sopivaa vauhtia tielle, suoriin ja mutkiin! :-)
Lähetä kommentti