Rituaalit ovat tärkeitä. Ainakin mukulalle, 8 v.
Hyvää yötä -rituaalimme menee näin:
a. Mammuttihali (normaali hali, jonka toinen osapuoli on äiti = mammutti)
b. Nöffihali (normaali hali + nenät yhteen)
c. Nöffi (nenät yhteen)
c1. Nöffi
b1. Nöffihali
a1. Mammuttihali
a. käsihali (äidin oikea käsi mukulan vasemmalle poskelle)
b. käsihali (äidin vasen käsi mukulan oikealle poskelle)
c. käsihali molemmille käsille
c1. käsihali molemmille käsille
b1. käsihali (vasen käsi)
a1. käsihali (oikea käsi)
Laitoin merkille mukulan luoman rituaalin kiastisen rakenteen.
Kiastinen kirjallinen rakennehan on tuttu muinaisesta heprealaisesta kirjallisuudesta kuten Raamatun vanhasta testamentista. Sitä löytyy runoudesta (mm. psalmeista), mutta myös kertomuksista.
Kun me länsimaiset kirjoitamme kertomuksen panostamme loppuhuipennukseen ja laitamme tärkeimmät asiat sinne. Heprealainen sen sijaan sijoitti tärkeimmän viestin kertomuksen keskelle. Kertomuksen alkuun ja loppuun tuli jotain samanlaista (sama asia sanottu eri sanoin, samanlainen sanasto). Alun jälkeen ja juuri ennen loppua on jotain samankaltaista. Ja niin edelleen kunnes keskelle jää oleellinen pointsi, jota halutaan painottaa.
Kiastisen rakenteen ymmärtäminen selkeyttää vanhan testamentin tekstien ymmärtämistä.
Mukulan yörituaalissa tärkeimmät kohdat kiastisen rakenteen mukaan näyttävät olevan nöffi ja käsihali molemmille käsille. Mahdanko saada tästä välineen ymmärtää lastani paremmin?
3 kommenttia:
Hmm... sitten kiastisissa dekkareissa murhaaja paljastuisi kirjan keskikohdassa.
Hyvän nyön rituaalit, tavallisimmillaan lukemiset ja laulamiset ehkä iltarukouskin ovat sekä lapselle että aikuiselle hyväksi. Kiinnostava näkökulma tuo kiastisuus.
Kiastinen elämä: tai ainakin kirjan tärkein ajatus ja sanoma
Ellinoora: huomasin tuon kiastisuuden kirjoittaessani rituaalia ylös :-) Periaatteessa siinä kyllä pitäisi keskellä olla tärkein yhden kerran tehtynä, mutta on se näinkin tarpeeksi kiastinen.
Lähetä kommentti